søndag den 17. marts 2013

No Haters!


Har I lige som jeg fulgt ned i Silas' Opgør de sidste par uger? Jeg har fulgt med lige fra første færd, og det har rørt mig dybt.

Ser I, jeg blev rigtig meget mobbet i min skoletid. Jeg gik i en rigtig skidt klasse og min klasselærer fra 1.-7. klasse var meget konfliktsky. Særlig en dreng og en pige fra min klasse kunne få bragt røre i andedammen.
Jeg blev kaldt fede, fik hadegaver til min fødselsdagsfest (bestående af flasker med soja og 50-ører), fik kommentarer om, at mit tøj var grimt, osv. og så blev jeg altid valgt fra i idræt - eller også blev jeg "overset" når vi spillede fodbold osv. Den pige, der mobbede sammen med en af drengene i min klasse kom jeg endda op og slås med en dag, fordi hun var så nedladende.

Jeg var helt klart ikke den eneste der blev mobbet i min klasse, men det har sat sig i mig. Jeg har altid følt mig lidt anderledes i alle sammenhænge. Altid følt at jeg var ringere end andre og har kæmpet med knuden i maven, og kæmpet med at stole på andre mennesker, for jeg kom til at tro på, at de intet godt ville mig. Jeg har troet på alt det, jeg har fået at vide gennem årene, og det kan stadig være en kamp med selvværdet- også når man er voksen. For det har påvirket mit selvværd - ret meget endda. Jeg har gået til psykolog og går nu til coach for at komme videre og for at lægge alle de dårlige oplevelser bag mig. Det har været svært, og det har været rigtig hårdt for mig mange gange - men jeg føler det går fremad!

Netop alt det, de unge i Silas' Opgør har været igennem, føler jeg også, jeg har været igennem, og selvom jeg ikke kender dem personligt, føler jeg mig på en eller anden måde "connected" til dem.

Kristine og Mathias fra Silas' Opgør har lavet hjemmesiden Nohaters.dk, der vil hjælpe med at gøre en ende på mobning og hjælpe de udsatte. Foreningen er helt ny, og de mangler midler til at føre deres planer ud i livet. Lige nu kan du købe et No Haters armbånd ved at bestille på NoHaters Facebookside (koster 50 kr)- men skynd dig, for der er ikke mange tilbage. Jeg har købt tre, for det er et fedt formål. -

Tak Marc, Karoline, Kristine, Josefine, Mathias og Silas fordi I har sat fokus på emnet. Vi SKAL have stoppet mobning. NU.

Billedet er fra NoHaters Facebookside























Er du blevet mobbet, og hvad gjorde det ved dig?

5 kommentarer:

walkinrunout sagde ...

Jeg har ikke set programmet, men hold da op, Anja - det må have været forfærdeligt - selv om meget af din barndom nok er hård at tænke tilbage på er det godt, at du vælger at gøre noget ved det. Og du har ret mobning er noget af det styggeste og fæleste der findes - håber meget at lærere i dag er yderst opmærksomme på problemet og tør gøre noget... det håber jeg virkelig!

Anja Sand Bjerre sagde ...

Det var ikke den sjoveste tid, men på den anden side har det lært mig at være åben og forstående overfor personer det er "anderledes".
Jeg ville dog lyve fælt, hvis jeg sagde, at det hele bare er lyserødt nu. At arbejde med sit selvværd kræver lang tids arbejde, men jeg tror jeg når i mål :)
Jeg tror desværre at mobning stadig er meget udbredt. I Karolines tilfælde (fra Silas' Opgør), bar læreren endda med til at mobbe. Visnæset steder, hvor de mobbede kan få hjælp.

Anja Sand Bjerre sagde ...

Visnæset= vi mangler ;)

Birgitte sagde ...

Jeg har ikke set programmet - heller ikke Myginds Mission på DR1 (hvor min kollegas søn ovenikøbet var med). Men mobning er helt klart noget, der skal stoppes. Og både lærere, elever/børn og forældre skal hjælpes ad med det. Jeg er blevet drillet i min skoletid, men aldrig mobbet. Dog får jeg helt ondt i hjertet af en historie som din :-(

Anja Sand Bjerre sagde ...

Birgitte: Jeg håber programmerne har givet stof til eftertanke hos nogle. Jeg synes der mangler steder, hvor man kan gå hen som mobbet og familie til en mobbet, hvis alt andet er glippet, og få råd. Jeg har altid undret mig over, at der ikke er gjort flere tiltag i den retning.