tirsdag den 8. januar 2013

Juice!

Min kæreste og jeg var til det fedeste arrangement med ham her før jul. 
Jeg har altid tænkt, at det med at lave friskpresset juice selv, var lidt en omgang fis i en hornlygte, og at ikke ville have nogen som helst anden indvirkning på mig end et glas æblejuice fra en karton. Jojo, det smagte da vildt godt til foredraget, men var det ikke bare en salgstale Mads Bo holdt uden hold i? Jeg smågrinede også, da kæresten købte en juicepresser med tilhørende opskriftsbog efter Mads Bo's foredrag. "Endnu en maskine der kommer til at samle støv bagest i skabet", tænkte jeg i mit stille sind. Jeg troede det ville være besværligt, dyrt og at maskinen var en pine at vaske af. Aldrig har jeg taget mere fejl i alle disse ting!

J. begyndte før jul at juice hver morgen, og jeg fik juice, før jeg var stået op. Skøn måde at vågne på! ;) Efterhånden kunne jeg mærke, at jeg begyndte at vågne en smule tidligere af mig selv hver dag, at jeg følte mig knapt så træt, og at min hud blev pænere. Og så begyndte min mave pludselig at fungere meget bedre. Jeg kunne ligefrem høre den arbejde, hvor den førhen bare har været lidt semi-glad. Og endnu bedre: her i vinteren har jeg ikke været forkølet og syg som sidste vinter, hvor jeg nærmest lå syg hver 2.-3. uge med enten snot i kraniet, influenza eller andet "godt". Det får mig virkelig til at blive ved med at drikke de her juicer, helst mindst en hver dag, og gerne fra morgenen af. 
I løbet af julen fik vi ikke lavet så meget juice, desværre. Og det kunne jeg mærke. Jeg kom til at mangle min energi! Så nu er vi tilbage i rytmen med at juice -vi kan ikke undvære det.

Nu er juice jo ikke ligefrem sundt, hvis du kun juicer appelsiner eller æbler, da der er en del frugtsukker i. Men kombinerer du med broccoli, squash, most avocado, gulerødder, rødbede og andre gode grøntsager, får du et powershot uden lige. Det passer mig rigtig godt, da jeg (indrømmet) ikke altid er den bedste til at få spist nok grønt. Ved at lave en juice, får jeg vitaminerne. Fibrene får jeg så på anden måde. Og jeg spiser altså også stadig grøntsager :) 
Én af mine yndlingsjuicer er den, Mads Bo i sin bog "High On Juice" kalder "Heartbeat". Her skal følgende bruges:


Alle disse skønne sager køres igennem juicers og tilsættes 2 spsk. god olie. Og så er det ellers bare at nyde - SKÅL! :)


Vil du se et par videoer om juice og smoothies, kan du se her og her. Her kan du finde opskrifter, finde kommende foredrag med Mads Bo og købe dig til en juicer med tilhørende opskriftsbog.. Så er det vidst bare at komme i gang og være god mod dig selv, ikke? :)

Har du smagt friskpresset juice?

4 kommentarer:

Tine Lildballe sagde ...

Det er hermed sat på ønskeseddelen til fødselsdagen. Der desværre først er om 5 måneders tid. Jeg må i gang med at spare op!

Anja Sand Bjerre sagde ...

Tine: Det lyder som et fantastisk ønske! Kan godt garantere, at du bliver glad for den. Jeg bruger en gang imellem juicebogen, men er også begyndt at prøve noget af selv. Det gør det ikke mindre sjov :)

walkinrunout sagde ...

juicen ser lækker ud... jeg har faktisk en saftpresser og gik vældigt op i det for år tilbage, men er kommet lidt fra at lave juice... det kan være jeg skal få den fundet frem og komme i gang igen :-)

Anja Sand Bjerre sagde ...

walkinrunout: synes da helt klart, at den skal have en chance mere ;)