onsdag den 31. oktober 2012

Stop stress!

Nogle gange, især med perioder hvor jeg er meget stresset og flyver forvirret rundt, skal jeg være bedre til at passe på mig selv. Stress er jo ikke "bare" at have travlt eller have en travl periode. Stress er når kroppen begynder at sige fra på flere områder, det være sig søvnproblemer, hjertebanken, maveproblemer, etc.
Lige nu er det pga. jobsøgningen og det faktum at tiden går, der godt kan stresse - og desværre er mange arbejdsløse i nøjagtig samme situation som jeg. Men jeg kan selv gøre noget ved den form for stress - og det kan du også.

Jeg har gennem tiden gået til mindfulness, lyttet til god afslappende musik og læst bøger, der mener at kunne hjælpe. Men nogle gange er det bare svært at se, hvad der er godt for én. Eksempelvis ved jeg, at de nedenstående ting er vildt gode for mig, men tit får jeg bare ikke givet mig selv tiden til dem, og så ender det med, at jeg føler mig totalt udkørt. Især her i vinterperioden er det godt for mig at få nogle vaner med at gøre brug af disse redskaber igen. Og så gælder det om at få tilrettelagt hverdagen, så tingene hænger sammen, uden jeg får lyst til at rive håret af mig selv. Det er en "on-going" proces hele tiden at minde mig om at pleje mit fundament. Jeg er sikker på, I kender det. 

Døjer du også med stress i hverdagen, kan jeg anbefale følgende:
 
"Mindfulness I hverdagen" Af Charlotte Mandrup
Denne bog er ret genial. Den fører dig igennem mindfulnessprincipper på en "helt-nede-på-jorden"- måde. Der hører en CD med til, så du kan tage dig en guidet trinvis meditation, hvis du finder det svært at sætte dig ned selv og tage en stund. Bogen kan købes her

Musicure cd'er samt Buddhist Meditation Box 
Nogle af de første gange jeg hørte disse cd'er tænkte jeg, at det var noget værre humbug. Men jo mere jeg har hørt dem, jo mere er jeg blevet overbevist om, at det gør noget godt for mig at tage en pause fra al larmen og al den elektroniske musik der hver dag kører i radioen. Musicure cd'erne har vist sig at have gavnlig effekt på folk med depression, søvnproblemer etc. De kan bl.a. fås her
Buddhist meditation box er fra da jeg gik til mindfulness. Jeg er ikke buddhist, skal jeg lige understrege, men musikken er skøn. Boxen kan købes her

Lightning Bug app 
Denne app synes jeg er genial, hvis man har problemer med at falde i søvn. Det er et program med hyggelige lyde, så som let blæst, vand, etc. Dette program kan indstilles med intervaller. Eksempelvis indstiller jeg den til ½ time. I løbet af denne halve time, kører lydsporet og efterhånden skrues der ned for lyden. Til sidst slukker app'en sig selv, og så skulle man gerne sove sødt.
Jeg synes denne app er god, da jeg kan fokusere på lydene i stedet for at ligge og kværne rundt i sengen fordi ens hoved er fyldt med tanker.


Desuden lige et par gode råd, som har virket for mig:


Lav aktiviteter du elsker 
Alle ting man godt kan lide, får glædeshormonerne til at suse rundt i kroppen, så orker du, er det vigtigt at holde sig selv i gang, f.eks. med træning, svømning, en spadseretur, eller noget kreativt. Bare du kan lide det :) 

Cut alle unødvendige ting ud af kalenderen
Det kan godt være svært under en stresset periode at sige nej til tingene, specielt hvis man er lidt pleaser-typen. Men hvad hjælper det at hjælpe andre, hvis du ikke har energi til dig selv? Se sådan på det, at hvis du cutter nogle ting ud nu, kan du være der 100% når du har fået styr på din stress, i stedet for at være kun halvt til stede. Og hvad er unødvendige ting? Tja, for mit vedkommende er det aftaler, der kun giver mig irritationsmomenter over, at det overhovedet er blevet en aftale (jeg skal bare blive bedre til at sige nej!) :)

Hvad gør du for at holde stress og negative tanker fra døren?

Ingen kommentarer: