mandag den 8. oktober 2012

No more grease!

Mange af os (inklusive jeg selv) kender garanteret til at være spejlglatte i t-zonen efter en dag på arbejdet, eller på en aften i byen efter en masse danseri. Jeg har prøvet diverse matterende cremer, puddere og des lige for at komme problemet til livs, for jeg har haft (og har stadig) tendens til at blive fedtet i t-zonen.

Problemet kan mange gange starte allerede ved hudplejerutinen. Jeg har erfaret, at min hud producerer mere sebum (="hudfedt") hver gang jeg har brugt en for krads vask eller skintonic. Og er cremen ikke fugtende nok, så går huden da helt bananas. Så lad være at være fugt- og fedtforskrækket i forhold til din hud - den har behov for en vis mængde fedt. Fjerner du dette, sætter du din huds fedtproduktion på overarbejde, og resultatet er endnu mere fedt.

Jeg bruger hver morgen og aften en skumvask (fra Decubal, Neutral, Madara, Purely Professional el. lign), da jeg synes en renseskum er mere skånsom mod huden. Den renser hvad den skal, men stripper ikke huden for fedt, som diverse vaskesæber kan have tendens til. 

En gang om ugen bruger jeg en skrubbemaske med havregryns og honning. Den jeg har er fra The Body shop og peeler huden let samtidig med at den fugter igennem. Havregrynene er meget mere blidere ved huden end salt-/sukkerkorn, og honningen gør et rigtig fint arbejde med at fugte. Masken kan man garanteret også selv lave - men jeg er bare et luksusdyr en gang imellem! 

Derefter bruger jeg en skånsom tonic (lige i øjeblikket fra Origins eller Madara). Husk kun at bruge en sjat på en vatrondel og kun at køre over ansigtet én gang - altså ikke noget med at gnubbe over huden flere gange, da du så fjerner mere fedt end nødvendigt. Afslut med en god creme med masser af fugt, eller brug evt. en bb-cream. Jeg er selv blevet glad for Garniers, fordi de har lavet én med matterende effekt, men alle kosmetikmærker med respekt for dem selv har jo nærmest en bb-cream derude, så "whatever works for you." Om aftenen bruger jeg en natcreme fra Madara.

I min taske har jeg fast en mineralfoundation (pudder) fra Tromborg og blotting paper fra Kanebo. Blotting paper er virkelig min nye ven - med det kan jeg fjerne overskydende fedt fra huden, og med et drys mineralpudder på bagefter er panden igen pæn at se på. 


No more grease!


Har du også tendens til fedtet hud, og hvordan holder du det nede?

2 kommentarer:

Birgitte sagde ...

Åh ja, kender absolut problemet med fedtet og skinnende hud :( er begyndt at fugte mere, bruger lige nu 'yes to' serien med blåbær. Den er rigtig lækker. Har også skiftet til skum vask, bruger nogle af de skånsomme serier fra body shop

Anja Sand Bjerre sagde ...

Birgitte: Ja, det er bare irriterende. Da jeg talte med en hudsygeplejerske fra Deubal, opmuntrede hun mig dog ved at sige, at vi med tendens til fedtet hud ser yngre ud længere, da huden ikke ældes helt så let som dem med tør hud (WIN? ;))
Har ikke prøvet "yes to"-serien, men er sikker på det er gode sager :) Skumvask er bare bedre! - har også selv tyet til produkter fra the body shop og hvis du vil prøve andre kan jeg virkelig anbefale den fra decubal og Madara (begge helt uden farve, parfume, etc.)