onsdag den 20. juni 2012

Skønne crunchy knækbrød

Jeg er en sucker for god morgenmad, og for det meste finder jeg på noget godt, f.eks. forskellige typer flakes, havegryn/grød, godt brød eller lignende. Men nogle dage er brødkurven tom og jeg løber sur i havregryn.

Heldigvis fik jeg i weekenden smag for disse lækre crunchy knækbrød, som kærestens faster havde lavet. Vi fik dem som en lille snack med mild gedeost på, men de kan også sagtens bruges til morgenmad og til at spise uden noget på - for jeg siger jer- de er GODE. Og jeg var så heldig at få lokket en opskrift fra hende. Jeg var tidligt oppe i dag og bage dem, for så kunne jeg få et stykke til morgenmad :)


Til en bageplade (ca. 12-14 stk.) brugte jeg:
  • 100 gram græskarkerner
  • 100 gram solsikkekerner
  • 1 dl hørfrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 2 ½ dl hvedeklid
  • 2 spsk HUSK (frøskaller)
  • ½ tsk salt
  • 5 dl vand
Fremgangsmåde:
Hele moletjavsen blandes godt sammen og hældes ud på en bageplade beklædt med bagepapir. Fordeles i så tyndt et lag som det er muligt. Lad stå 5 min.
Lav riller i dejen i den størrelse du vil have knækbrødene. Et pizzahjul er glimrende til formålet.
Bages på nederste rille i ovnen ved 160 grader i ca. 1 time og 10 min. (- ja, det er lang tid, men det passer!)Tag knækbrødene ud og læg dem på en riste.  Afkøl brødene helt og læg dem i en lufttæt beholder.

Fortvivl ikke, hvis knækbrødene virker bløde nogle steder. Dette kan som regl reddes ved at smide dem i en 200 grader varm ovn i 7-10 min. ekstra. Herefter skulle du gerne have knasende sprøde knækbrød :)

Hvad er din yndlingsmorgenmad?

3 kommentarer:

Conni Nørskov sagde ...

Lige med undtagelse af HUSK-skallerne så ligner de meget det knækbrød, som manden min ofte bager; det har det med at forsvinde som dug for solen, for de er virkelig suverænt lækre! :)

Lise sagde ...

Mums!
Jeg elsker knækbrød... og spiser det faktisk hver morgen (jeg må dog indrømme, at det oftest er købt)
Dine ser vildt lækre ud... jeg tror jeg må bage mig en stor portion - ved du mon hvor længe de kan holde sig sprøde? (tror du de kan holde en uge?)

Anja Sand Bjerre sagde ...

Conni: Ja, de er nemlig så lækre, så der går ikke mange dage inden de er spist. HUSK er jo bare godt for de ekstra fibre. Det kan man vælge til eller fra.

Lise: Knækbrød er også SKØNT! Jeg tror helt sikkert de kan holde en uge og derover hvis bare de er i en lufttæt beholder ;)