tirsdag den 26. juni 2012

Bogormen in action!

Er ved at få et føl på tværs af vejret for tiden. Vi skriver sidst i juni - og så opfører vejret sig sådan her? Jøsses! Især i går var vejret da storslemt her. Det øs-pøs-regnede og dette skulle jeg jo - heldig som jeg er- ud i på cykel - YAY! Jeg skulle til jobsamtale til en stilling på 18 timer. På vejen derud blev jeg dog plaskvåd, min kæde røg af, og jeg lod cyklen stå låst hvor den var, for at gå videre. Så jeg gik i rabatten (som var TOTALT mudret), og så kunne jeg ikke finde den rigtige bygning, da jeg nåede ud i kvarteret, hvilket vil sige, at jeg kom 7-8 min. for sent. Og mig der HADER at komme for sent.
 
Ud over dette, ja så var det bare ikke stillingen for mig. Der var opgaver til 37 timer +, og stillingen var normeret til 18 timer. Jeg ville aldrig vide, hvornår jeg skulle arbejde - først når jeg trådte ind i en ny uge (hvilket ville sige, at jeg kunne arbejde morgen, aften eller weekend) og jeg ville kun få for 18 timer, selv hvis jeg havde overarbejde. Hvis jeg ville have mere i løn, kom det an på hvor meget jeg solgte for..! Og sådan var hele samtalen. Jeg havde ellers virkelig håbet, at det var et job jeg følte var ok, så jeg kunne komme igang, men dette - det havde jeg virkelig ikke regnet med.

Når det så er sagt var det nogle vældigt flinke mennesker og nogle ok spændende opgaver. Men hvis rammerne ikke er i orden - så duer det overhovedet ikke for mig. Jeg kunne bare se mig selv kæmpe mere og mere for at nå alting på de 18 timer eller blive der gratis i flere timer og det er jo ikke meningen... så det var lidt af en ØV dag i går, og det var rigtig svært for mig at skrive til personen jeg var til samtale med, at jeg måtte sige nej til stillingen, og hvorfor.
Som samfundet er indrettet i dag, har man jo sådan set heller ikke den store lyst til at fortælle, at man siger nej til et job, for så kigger folk på én som om man var åndssvag -det er i hvert fald det, jeg har oplevet. Heldigvis talte jeg med den søde dame i min fagforening, og hun sagde at: "du skal jo først og fremmest passe på dig selv". Det var bare så godt at høre, at min mavefornemmelse blev bakket op.  Jeg kendte nemlig ikke reglerne, og måske så fagforeningen helst, at jeg tog jobbet - om det var møg eller ej. Heldigvis fik jeg opbakning.

I dag har det bare været tid til at foretage mig noget godt for mig. Cyklen jeg efterlod, hentede jeg i dag. Heldigt nok var det i nærheden af biblioteket, så jeg tænkte, det måtte være der, jeg skulle hente forkælelsen til de næste par dage. Jeg fik hentet en hel bunke "sommerlæsning" hjem bestående af følgende:

    
Jeg håber, det er gode bøger. Nogle af dem skal jeg nok få myrekryb af, men da det er klassikere (bl.a. Ondskabens Hotel og Det onde 1-2-3), synes jeg det er min pligt at få dem læst - man må ofre sig :D

Har du nogle god bud til den næste bunke bøger jeg skal have slæbt med hjem?

4 kommentarer:

Conni Nørskov sagde ...

Eeej, det lyder næsten som en stilling i en eller anden bananrepublik?? Det lyder simpelthen for langt ude, så hvor er det dejligt for dig, at du bliver bakket op af fagforeningen, for man får bare nemt følelsen af, at det er alle andre, der har hånd- og halsret over én, når man går ledig! Kender i øvrigt godt de dér jobsamtaler, hvor stort set alt, der kan gå galt, går galt! ;) Superskøn idé med noget læseguf til det ruskende efterårsvejr vi har, og Stephen King er jo suveræn! Derudover vil jeg anbefale de gode, gamle krimier af Agatha Christie. Der er også en forfatter ved navn Desmond Bagley, som har skrevet nogle spændende bøger, sådan lidt action-krimi-agtige. Vil du have lune fortællinger, som rammer mange sjove typer på en fin, karikerende måde, kan jeg anbefale Finn Søeborgs bøger. Og hvis du vil have det endnu sjovere, på den vildt-langt-ude-på-overdrevet-hysterisk-grinende måde, skulle du slå et slag ind på børnebiblioteket og tjekke Rune T. Kiddes bøger om "søde Sally Sukkertop og andre ækle æventyr". God fornøjelse, søde! ;)

Birgitte sagde ...

'Løgnhalsen' synes jeg var rigtig god. Giv den lige en chance, hvis du synes den er lidt underlig i starten.
'Pigen fra A' slugte jeg på en regnfuld søndag. Den er rigtig god!
På min blog har jeg en bog-side, hvor jeg skriver lidt om dem, jeg har læst - hvis du skulle savne inspiration ;-)

AP sagde ...

Jeg er selv vild med dødspillet:-)
Måske vi kunne følge hinandens blogge?

http://for-ordinary-people.blogspot.dk/

Knus

Anja Sand Bjerre sagde ...

Conni: Ja, jeg ved heller ikke lige hvad det var for en spøjs samtale jeg var til. Under alle omstændigheder var det rart at have opbakning. Mange tak for dine gode bogforslag og for øvrigt TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN! Er så led ved jeg ikke fik skrevet - weekenden har bare været fyldt op. Jeg håber, at du havde en fantastisk dag. <3


Birgitte: Mange tak for dine forslag - jeg kigger lige forbi din liste ;)

AP: Mange tak for forslag - jeg synes dog ikke din blogadresse virker?