tirsdag den 27. marts 2012

Nedprioritering, solbærmarmelade og læbesmørelse

Ja, jeg ved jeg bliver ved med at skrive, at jeg er her, at jeg ikke har tiden (eller overskuddet) til at skrive særligt meget og lignende. Og sådan er det desværre stadig, for jeg dumpede også min anden gang til køreprøve. Og så har jeg det med at nedprioritere visse ting. Jeg havde ellers fået nogle betablokkere at tage før prøven og det gjorde jeg også for at slippe for at hjertet og hjernen kom for meget på overarbejde, men i stedet følte jeg bare, at jeg var lidt af en tåger og følte mig lidt ligegyldig med det hele. Og det var faktisk heller ikke en rar oplevelse. Jeg skal op igen 3. april, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme igennem det. Jeg vil bare så gerne have det kort nu, så jeg kan bruge min vågne tid på andet og mere end den skid (undskyld sproget) prøve! ARGH altså.... jeg tænker jo også på, at det begynder at blive et pebret kort.. især fordi jeg gerne lige vil have 2-3 køretimer inden jeg skal op.. og dette har jeg jo gjort hver gang. Har haft tanken, om det virkelig bare er mig der er småtbegavet, så jeg skal droppe det kort...

Jeg prøver hver dag at få mig selv i gang, men grundet at jeg oveni er arbejdsløs, har jeg bare perioder, hvor jeg skal kæmpe for at holde mig selv i gang, og dermed bliver det også en kamp af og til at skrive herinde, simpelthen fordi jeg har kamp nok med at holde mit hoved ovenvande. Men jeg håber, at jeg består næste gang, så jeg kan få lidt af min mistede energi igen - til glæde for mig selv og jer!
Er der forresten nogle af jer - mine læsere - der har en god idé til, hvordan jeg kan finde mere ro før min køreprøve, f.eks. gode cd'er eller lignende til selvhjælp? Jeg kunne virkelig godt bruge noget her en uge før jeg skal op igen så min hverdag kan fungere uden tankemylder hele tiden omkring dette, så alle råd er virkelig velkomne. For piller skal jeg under alle omstændigheder ikke have igen. Så må jeg "bare" være nervøs.

For at holde mig i gang de sidste par dage, har jeg fået lavet solbærmarmelade af bær fra søsterens have (ja - frosne fra sidste år selvfølgelig) og det er blevet himmelsk. Det er ultralet at lave, og jeg kan anbefale opskriften på solbærmarmelade fra "Den Grønne Syltebog", som jeg har fulgt. Jeg har dog tilføjet 1 tsk. vanillesukker i marmeladen som et forsøg og det er kommet til at smage skønt :) Men I skal jo ikke snydes for en lille fotoopskrift :)


1. Start med at finde et par gode opbevaringsglas frem. Hæld 1 dl varmt vand og 1 tsk. Atamon i. Ryst glassene så Atamonvandet kommer rundt i hele glasset. Hæld væsken ud. Nu stilles glassene bare klar til at blive fyldt.

2. Kom 1 1/4 kg solbær (frosne eller friske) i ½ liter kogende vand (husk at skylle bærrene hvis de er friske). Koges 5 min.


3. Mål 1 kg sukker af og put dette i gryden. Giv et opkog på et par min. Tag en lille kop eller skål og put 2 spsk sukker, 1 tsk vanillesukker og 3 tsk Rød Melatin heri. Bland sammen og drys pulveret ud over bærrene under omrøring.


4. Hæld straks den varme solbærmarmelade på glas, luk lågene og stil på køl. Marmeladen kan holde sig flere måneder før åbning og ca. 1 mdr efter (vil jeg skyde på). Hæld evt. den ønskede mængde marmelade op i en lille skål til morgenmaden - så slipper du for smørrester, rejeost og andet "lækkert" i glasset, der kan formindske holdbarheden. 
Bon appetit!

Som en lille forkælelsesting til mig selv i dag, "kom jeg til" at købe nogle skønne EOS læbepomader herfra. De koster normalvis omkring 70-80 kroner stykket, men jeg fandt dem på hjemmesiden til 49 kroner stykket - meget billigt. Og da det er læbepomader jeg bruger allermest om sommeren og disse giver skøn fugt til læberne, (hvilket jeg ikke synes en almindelig blå labello gør) slog jeg til! Jeg har købt smagene "Vanilla Bean", "Passion Fruit" og  "Sweet Mint" (Som jeg ved jeg elsker). Desuden bestilte jeg hårelastikker fra Lyxo. Er spændt på at se, om de er lige så gode som dem fra Blax.

Hvad har du forkælet dig selv med på sådan en skøn tirsdag?

3 kommentarer:

Conni Nørskov sagde ...

Altså jeg vil jo godt skrive under på, at du ikke er småtbegavet, søde Anja :) - men helt sikkert ramt af et uheldigt samspil af flere ting. Har desværre ikke nogen mirakelkur til dig, men jeg tror du har fat i den rigtige ende, når du vælger at nedprioritere; det er vel sådan en mekanisme vi bruger, for at systemet ikke skal koge over, og jeg bruger den jo selv flittigt, ved du! Det ærgerlige er bare, når man synes man for ofte er nødt til at nedprioritere de positive/sjove/spændende ting, fordi der er for meget af alt det andet, der hænger. Jeg beundrer dig virkelig for, at du (trods alt) er i stand til så at kaste dig over nogle andre sysler, for jeg tror det er en rigtig god måde at koble fra på (synes jeg selv er monsterdårlig til det); samtidig får du udrettet og skabt noget helt konkret og ikke mindst noget særdeles brugbart; altså jeg mener - solbærmarmelade? - uhmmm, så mangler vi bare lige vanilleisen, eller hvad?! ;) Og mht. de små forkælelsesting tror jeg bestemt heller ikke man skal kimse ad dem; så kan det godt være nogen vil sige man er lidt shoppaholic, men så længe man ikke lænser kontoen og det virker, så skidt med etiketterne! ;) Jeg har lige selv købt en røvkedelig apotekerlæbebalsam af mærket Decubal, som jeg har tænkt mig at afprøve flere ting fra; den er jo ikke særlig eksotisk, men den giver bløde læber, og det trængte jeg til! Hvis jeg skulle købe sådan en EOS-fætter dér skulle det nok være vanilleudgaven, og så ville jeg nok misbruge den på det groveste - er VILD med vanille! Jeg ved egentlig ikke, om jeg forkælede mig selv specielt i går, men i mandags var manden og jeg i Silkeborg på hyggetur, hvor der også lige blev købt et par forkælelsesting; de kommer i et senere blogindlæg! Har ikke glemt, at jeg skylder dig en opskrift på Smilies; skal bare lige have manden til at skrive den ned, for han har mestendels alle de dér ting oppe i hovedet! Kæmpeknuz fra mig! :)

Lise sagde ...

Uhh - nu ved jeg jo ikke hvordan det er gået dig, men jeg håber virkelig at det gik godt :-)
- og som Conni skriver, så gør du jo det rigtige.

Jeg har også den grønne syltebog og bruger den flittigt - det er bare så skønt med det man selv har fremstillet.
Knus herfra :-)

Anja Sand Bjerre sagde ...

Hej begge to :) Mange tak for jeres opmuntrende kommentarer - de gjorde mig meget glad og fik mig til at se det lyse i en ellers noget træls tid ;) Håber I vil blive ved at læse med. :)

STORT KNUS fra mig :)