fredag den 4. november 2011

Sampling

Endelig fik jeg lavet et billede til mine venner, som jeg selv synes, at jeg kan stå inde for. Billedet er lavet med samplingteknik, som vil sige, at man overfører billeder fra sort/hvid kopi til lærred (I har sikkert set det lavet ved professionelle). Jeg lovede jo en lille guide til, hvordan I selv kan lege med det derhjemme, hvis I har interesse for at være kreative. Samtidig udgør det en fin lille gave, hvis man vil give noget personligt. Denne gang lykkedes det med lidt tålmodighed - for det er sådan set altafgørende! :) Teknikken kan også bruges på borde og stole hvis man ønsker et møbel med nogle af sine fotos. Der skal dog behandles med en klar lak ovenpå hvis det skal holde.
Men hermed en lille guide:

Step 1
















1. Vælg den ønskede størrelse lærred og mal baggrunden. jeg bruger akrylmaling, da jeg synes de er nemmest at arbejde med. Mørke farver duer ikke (som mørkeblå, mørkerød, etc.) da disse gør billederne mørke og svære at se. Til sommerfuglene er brugt en stencil og navnet er skrevet med en liner.

Step 2


















2. Rediger dine billeder på computeren og korriger farverne, så de hverken er overbelyste eller underbelyste. Lav kopier af dine yndlingsbilleder i den størrelse du ønsker (og nej, du kan ikke bruge din blækfarveprinter til formålet - det smatter ud når der kommer vand på. Hele processen er afhængig af farvepulveret fra kopimaskinen, som skal reagere med en lim). Klip billederne til.

 
Step 3













 
3. Køb en laklim (den fra Panduro Hobby er god) og pensel billedet over med et jævnt lag laklim. Der må godt komme et rimeligt godt lag på - man lærer efterhånden hvor meget eller hvor lidt.

Step 4















4. Vend billedet nedad mod lærredet og sørg for at alle luftbobler kommer væk. Jeg bruger en lineal at glatte ud med. Vær dog varsom, da papiret er vådt, og man let kan komme til at rive det i stykker. Desuden skal du passe på med ikke at få lim på bagsiden af billederne, da det besværliggør næste trin. Gentages ved det antal billeder man har og tørrer mindst 12 timer.

Step 5















5. Gør billederne fugtige med en svamp (ikke for meget vand!) og begynd at nulre papiret væk. Gør det af flere omgange. Hvis billedet bliver ved at være hvidt, er der fordi der stadig kan nulres papir af. Lad billederne tørre godt.

Step 6

















6. Når billederne er tørre, pynter du billedet, som du nu vil og slutter af med en lak på hele billedet. Det kan enten være limlakken fra panduro du pensler på (giver en højglanseffekt), eller du kan få hjælp i hobbybutikken til at finde en mat eller halvmat lak.

Håber, at du er blevet inspireret ;) Har du spørgsmål til teknikken, er du velkommen til at stille mig det i kommentarfeltet. God weekend!

3 kommentarer:

Conni sagde ...

Hvor ser det fint ud, Anja! (og Sigurd ser rigtig sød ud!) Jeg kan godt se nu, at jeg har set teknikken før; havde bare ikke lige tænkt over, at det var det. Der kan helt sikkert laves mange fine kreationer med den teknik.. jeg mangler bare lige den rette printer til det! ;)

Maria sagde ...

Wauw, det ser godt ud! :) Fedt lavet! Og nice med en lille guide, selvom jeg kan læse, at det er noget, jeg aldrig vil have tålmodighed til ;)

Anjainspace sagde ...

Conni: Mht. printeren, så kan du sagtens bare printe billederne i sort/hvid og så tage en kopi af dem ved nærmeste boghandler/bibliotek :)