tirsdag den 30. august 2011

Glæden ved at glæde, glæder dobbelt ;)

Så derfor har jeg i dag haft optur over at kunne glæde op til flere gange. Jeg har glædet hende her med den lille "Ole-give-away" jeg havde for et par dage siden. skønt at se, hvor meget man kan glæde folk med ikke særligt meget. Men nu ville det jo være rart at vide, hvor søren man får sponsorer og flere gaver, som jeg kan give ud af. Jeg elsker det. Hvem der bare kunne være Oprah Winfrey og glæde folk. For det er altså dobbelt glæde for én selv.. ;)

Men indtil videre er det de små glæder jeg må holde mig til. Jeg fik tid til at få bagt en skøn æbletærte til min kæreste. Den skal han have, når han kommer hjem sammen med en kop kaffe. Opskriften er ufattelig nem og skøn, så I skal have den her.

Der skal bruges:

  • 250 gram hvedemel
  • 175 gram smør
  • ½ tsk fint salt
  • 100 gram sukker
  • 1 æg
  • 2 spsk piskefløde
  • 5-7 æbler (efter størrelse)
  • 1-2 tsk kanel
  • 3/4 dl sukker (jeg brugteøkologisk  rørsukker)
  • ½ dl hakkede mandler el. mandelsplitter
Rør en dej af smør, mel, salt, sukker, æg og fløde. Fordel dejen ud i en bagepapirsbeklædt springform (24 cm i diameter). Skær 5-7 æbler ud i både (nemmest med en æbledeler) og læg dem i et fint rosetmønster, sådan her:



Drys med sukker, kanel og mandelsplitter. Bages ved 200 grader i ca. 50 min. Bagetiden afhænger meget af ovnen, så hold lidt øje med tærten. Den er færdig, når den er lysebrun og når der ikke hænger dej ved en kniv, når du stikker den ned i.

Serveres med vanilleis, créme fraiche, flødeskum, eller hvad man nu synes. Den kan også sagtens spises uden. Kunne ikke dy mig og tog et stykke og MUMS... ! Nu håber jeg kæresten synes det samme.

Hvad glæder du andre med?

3 kommentarer:

Conni Nørskov sagde ...

Nøj, det lyder lækkert! Æbler er en genial opfindelse, som kan bruges til så mange lækre ting. Og da jeg ikke ville kunne bestemme mig til, hvorvidt jeg skulle have is, créme fraiche eller flødeskum til, måtte jeg jo blive nødt til at ta' lidt af det hele! ;)
Ej - fakta er, at vi her i hussstanden har gang i et livsstilsændrings-/vægttabsprojekt (blogindlæg følger), så vi er ikke så meget til traditionel kage, længere. Men lækkerier skal der være plads til, og vi bruger så i stedet at blande groft revet æble med 2% græsk yoghurt, smagt til med sødemiddel og kanel. Men bortset fra det,er jeg helt sikker på, din kæreste bliver glad for sådan en overraskelse, for kage ER lækkert! Ellers tror jeg i øvrigt nok jeg glædede min mand pænt meget ved at gøre madpakken klar for ham i mandags, da han sov over :)

Anette sagde ...

Kære Anja, ser for godt ud...problemet med æbletærter er, at det er umuligt at holde igen (for mig). Ha' en skøn onsdag.

Anjainspace sagde ...

Conni: Nej, kage er jo ikke sundt. Det er heller ikke noget vi får til hverdag. Men lige i går trak det at få brut mine halvrunkne æbler ;) Jeg skal helt klart prøve den æbledessert du skriver om :)

Anette: Ja, det kan være umuligt at holde igen. Men jeg har bestemt mig for kun at tage et stykke og så nyde det. Men jeg er ikke hellig, slet ikke :)